Viata din Emirate

Cum este viata in Emirate, ce lucruri noi am descoperit aici, care sunt diferentele intre un trai si altul, intre mentalitati, obiceiuri si traditii.

Romanii din Emirate- “comunitatea “prin ochii mei

Dupa ce ai petrecut oarece timp in Emirate si ai terminat cu cascatul gurii, ti-ai spus toate „uau-urile” si „ooooo-urile” pe care ti le puteai spune si dupa ce iti cam este indeajuns soarele, nisipul, desertul si cele 192 de nationalitati, parca ai vrea sa conversezi putin in romanesti, sa-ti impartasesti dorul de supa de fasole, zacusta si mamaliga de acasa cu alti compatrioti. Ai vrea sa spui un „buna ziua”, „salut, ce faci?” unor conationali, daca s-ar putea; nu mai conteaza cine de unde este, din Bucuresti, Baia Mare, Iasi sau Constanta….romani sa fie.

Ei dupa un timp, inevitabil ajungi sa-i cunosti pe romanii din Emirate. Nu pe toti, dar indeajuns de multi astfel incat sa-ti formezi o parere despre ei, sau despre noi. Astfel ca ajungi sa- l cunosti pe romanul autentic, cel care ar merge cu tine la un gratar, la o cafea, la un eveniment, la o iesire in natura, oriunde…Acest tip de roman s-a acomodat destul de bine mediului de aici astfel incat inteleage ca nu toata lumea este alba, nu toata lumea se roaga la Dumnezeu, nu toata lumea mananca porc (sau carne). Este romanul care se simte bine printre „ceilalti”. Bineinteles, il macina dorul de casa, suspina dupa mamaliga, zacusca si muraturi ( eu de ex.niciodata nu am realizat cat de buna e zacusca (sau nu i-am dus dorul) si muraturile de acasa, pana nu am venit aici) dar, acestui roman ii place si sa savureze un kebab, un biryani sau o shisha.

Dar nu toti oamenii sunt la fel, nu? Il cunosti apoi pe romanul care odata ajuns aici parca „s-a ajuns”, a descoperit o alta dimensiune a omenirii, a razbit din orasul natal tocmai pana in indepartatul Dubai, tocmai acolo unde doar vedetele isi permit sa mearga. Romanul  care o data ce si-a bifat Dubai pe lista proprie, tine nasul sus, la aeroport la imbarcare isi tine ochelarii de soare pe nas, romanul cu telefon destept, tricou mulat si pantofi sport „de firma”. Aflat intr-o continua cautare de „distractii”, „faze tari” si care mereu se fotografiaza  langa masini scumpe. Acesta este individul care se „hahaie” atunci cand vede o doamna mai plinuta inghesuita alaturi de copil pe bicleta cu 4 roti din parc. Romanul (sau romanca) care nu intelege cum pot supravietui femeile care poarta abaya (acea haina traditionala, lunga si neagra, purtata de femeile musulmane aici), ca deh, normal este sa se vada lenjeria intima, pe scurt „romanul care

s-a ajuns”.

Apoi mai este romanul nemultumit, cel care a trait aici de ani buni aici, romanul pe care nu-l mai multumeste nimic. Romanul, caruia nu-i plac mall-urile, indienii, filipinezii, soarele, desertul, dar nici Romania sau romanii…Romanul care supravietuieste aici unde este „ca vai de el”, dar care nu se intoarce in Romania, pentru ca e o diferenta  intre a a spune ca locuiesti in Dubai ori in Cuca Macaii….Acest roman si-a „pierdut” increderea in co-nationali, este un Gica-contra care se vrea integrat intr-o comunitate pe care o critica continuu.

Probabil ca mai sunt si alte tipuri de romani…probabil ca unii se regasesc in aceste caracterizari mai mult sau mai putin. Sunt impresii personale, conturate de oamenii pe care i-am intalnit eu aici. Exista romani extraordinari si romani de care iti vine sa fugi (la propriu, asa in sprint chiar), cam  ca si peste tot, cred.

Tot ce vreau sa spun este ca pentru unii Dubai-ul, sau Emiratele ii fac sa uite de unde au plecat, si ii fac sa creada ca sunt niste personaje fascinante, impresionante chiar. Nimic mai gresit. Dar dupa cum am spus, exista si romani extraordinari. Secretul este sa ai o minte deschisa si sa lasi prejudecatile acasa.

 

Single Post Navigation

8 thoughts on “Romanii din Emirate- “comunitatea “prin ochii mei

  1. Buna ziua in primul rand.De cateva zile am descoperit postarile dumneavoastra si am fost frumos impresionata de cat de bine reflecta adevarul.Traiesc de peste 10 ani in Uae si as dori sa intru in contact cu comunitati de romani din Emirate, dar nu am stiu niciodata ca exista.Oare imi puteti da un numar de contact sau adresa de email pentru a intra in contact cu dumneavoastra ?

  2. Bun articolul, în mare parte ai descris exact realitatea. Recunosc, copil (oarecum) fiind când am ajuns în Dubai, am cam făcut parte din a doua turmă (Cu mici diferenţe), frustrat probabil că nu mă puteam adapta, asta până mi-am dat două-trei perechi de palme și am realizat cum stă treaba cu adevărat. Legat de articol, ar mai fi românul în tranzit, acel român care nu vrea să se întoarcă nici în România, dar nu vrea să locuiască nici aici, e într-o continuă căutare și pare că nu își găsește locul. În orice caz, după niște ani petrecuți aici, întors/întoarsă în Romania, ajungi să te simți străin în țara ta, într-un fel sau altul. Diferențele nu se văd cu adevărat în două săptămâni, fiind în vacanță prin țară, ci abia după o perioadă mai lungă. Când te muți din România fie că e vorba de Dubai, fie că e vorba de New York sau Hong Kong, te muți pentru o perioadă (cu un scop, proiect, deadline etc) fie să îți faci un viitor pe care din păcate acasă e irealizabil. Mulți din cei descriși în articol ar trebui să facă parte dintre primii, în schimb ajung să facă parte din cei care își doresc ceva mai bun decât ce ar primi în România. Eh bine, în cazul ăsta, trebuie să realizeze că frustrările și criticile aduse societații din care au preferat să facă parte în detrimentul propriei țări, nu ajung să le facă decât rău, un rău făcut propriei persoane. Ce am învățat din experiența mea e că nu societatea în care trăiesc trebuie să se adapteze la tot ce nu îmi convine, ci eu trebuie să mă adaptez la cum se fac lucrurile aici. Odată înțeleasă problema, e mai ușoră trecerea.

  3. Nu stiu cine esti?Dar ai mare dreptate ti o da cineva care locuieste pe aceste meleaguri de foarte mult timp .Nicaieri nu i mai bine ca la noi acasa ,zacusca ,ciorba de fasole mamaliga cu pui de tara la ceaun cu prune din gradina cu livezi si mere dulci numai acolo gasesti ,in Romania noastra mica si frumoasa cum alta tara nu i!

Leave a Reply

